تاملات اجتماعي
حامد بخشي
تاملات اجتماعي
روي خط اخبار
چهارشنبه‌سوری به دلیل ممنوعیت‌ها حالت زیرزمینی پیدا کرد

یک جامعه‌شناس گفت: به دلیل ممنوعیت‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت مراسم چهارشنبه‌سوری وجود داشت این مراسم از شکل آیینی خارج و حالت زیرزمینی پیدا کرد.

( 776 بازدید)

خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه
ک جامعه‌شناس با توجه به مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، نسبت به خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه هشدار داد. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر نشانه‌های هشداردهنده‌ای از به وجود آمدن شکاف‌های اجتماعی و کشمکش‌های میان سنخ‌های اجتماعی مختلف است که تهدید بزرگی برای جامعه به شمار می‌رود و در صورت تداوم می‌تواند به فروپاشی اجتماعی جامعه منجر شود. ( 1253 بازدید)

مدیریت واحد گردشگری وظیفه میراث فرهنگی است
پژوهشگر گروه اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در حوزه مدیریت واحد اقامتی کم‌کاری وجود دارد، گاهی اوقات به دلیل فعالیت چند سازمان تداخل سازمانی به وجود می‌آید، اما اکنون مجموع مراکز اقامتی رها شدند و در عمل کسی وجود ندارد که بخواهد تداخلی شکل بگیرد. ( 1151 بازدید)

یک جامعه‌شناس مطرح کرد: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی ایرانی
یک جامعه‌شناس گفت: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی در ایران هستند. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه برخی از دفاتر همسریابی در قالب دنیای مجازی و از طریق وب‌سایت فعالیت دارند، عنوان کرد: تفاوتی که میان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارج و سایت‌های ایران مشاهده می‌شود نوع مخاطبان آن است زیرا بیشتر مخاطبان آن‌ها در ایران افراد متاهل هستند در صورتی که بیشتر مخاطبان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارجی را مجردان تشکیل می‌دهند. ( 1151 بازدید)

پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تاکید بر لزوم حفظ استمرار در پژوهش تاکید کرد: پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تاریخچه پژوهش به عمر بشر بازمی‌گردد، اظهار کرد: انسان‌ها به منظور افزایش سازگاری با محیط، نیاز به دانشی دارند که به آن‌ها در این راستا کمک کند. برای این منظور، در جریان توسعه تقسیم کار، افرادی متولی انجام پژوهش، به معنا تمرکز بر یافتن راه حل‌هایی برای تقویت سازگاری با محیط شدند. بدین ترتیب، حوزه پژوهش به وجود آمد. ( 1221 بازدید)

كارگاه ها و سخنراني ها
معرفي من

حامد بخشي دكتراي جامعه شناسي اقتصادي و توسعه از دانشگاه فردوسي و عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي مشهد است. موضوعات تحقيقاتي مورد علاقه او به لحاظ روش شناختي، مطالعات اسنادي به ويژه تحليل محتواي رسانه ها و به لحاظ نظري، جامعه شناسي فرهنگي است. در حال حاضر در برخي دانشگاه هاي شهر مشهد مشغول به تدريس است.


سريالهای سوری و فرهنگ حجاب

چند سالی است که تلویزیون فیلمهایی از کشورهای اسلامی نظیر مصرو سوریه نشان می دهد که در آن هنرپیشگان مسلمانند و اتفاقا نمودهای مسلمانی شان از ما هم بیشتراست. در این میان یک مساله توجه بیننده ایرانی را جلب می کند و آن بی حجابی هنرپیشگان زن است. در این جا قصد ندارم هیچ مو ضعی له یا علیه حجاب، اجباری یا اختیاری بودنش و نحوه برخورد حکومت با این امر بگیرم. در این مورد نظراتی دارم ولی در این تحلیل اجتماعی تنها می خواهم پیامدهای این حرکت را فارغ از ارزشگذاری مساله حجاب نشان دهم. می دانیم که از ابتدای انقلاب و با توجه شرایط انقلاب، جنگ و ... حجاب خیلی در کشور پررنگ شد تا جایی که تقریبا مساوی مسلمانی تلقی گردید و از امها ت احکام و شرایطی شد که یک زن مسلمان باید داشته باشد. این مساله حتی به صرف حجاب هم منتهی نشد بلکه شکل خاص آن (چادر) به عنوان حجاب قابل قبول شناخته شد و حتی اکنون هم با وجود بازتر شدن جامعه باز هم در برخی ادارات و نهادهای حکومتی همین هنجار حاکم است، چنانچه معلمان مانتویی معمولا نمی توانند مدیریت مدارس را بر عهده بگیرند، در مجلس ششم وقتی الهه کولایی اعلام کرد که با مانتو وارد مجلس خواهد شد با او برخوردهای لفظی شد و حتی یکی از نمایندگان چپ گرای مجلس پنجم اعلام کرد هرکس بدون چادر به مجلس برود کتک خواهد خورد!(جالب آنکه خود همین نماینده در دوره پیش از انقلاب با مانتو بوده است). در حالیکه در کشورهای اسلامی دیگر و همچنین در کشور خودمان پیش از انقلاب تاکید بر این مساله به این حد نبوده است. دخترانی بوده اند بدون روسری که بر روی قرآن کار می کردند و بخش های زیادی از آن را حفظ بوده اند. یکی از مسؤلین دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها از چنین دختری در آن دوران خاطره ای تعریف می کرد مبنی بر این که دانشجویان (و من جمه هم ایشان) اشکالات و آیات قرآنی که نمی دانستند را از او می پرسیدند. امروزه زنان در ترکیه و سوریه(در مورد مصر و دیگر کشورها اطلاعی ندارم) بدون حجاب اند و در عین حال به اسلام و دیگر احکام آن معتقدند، نماز می خوانند، روزه می گیرند و خود را به عنوان یک مسلمان معتقد می شناسند. ولی در ایران یک زن یا دختر ایرانی وقتی تصمیم به برداشتن روسری خود می گیرد به همراه آن نمازش، روزه اش و بخش اعظم معتقدات دینی اش را کنار می گذارد(حسینیان، روح الله، حجاب و نگاه) بخاطر آنکه دین تعریف شده توسط نهادهای رسمی در مورد زنان چنان با حجاب در پیچیده است که با کنار کذاشتن آن خود به خود توسط جامعه برچسب بی دینی می خورد و می آموزد که نمی شود دین داشت و حجاب نداشت. تا چند سال پیش که فیلمهای کشورها ی غیراسلامی از تلویزیون پخش می شد و زنان در آن بی حجاب بودند، با توجه به تعاریف پذیرفته شده جامعه در رابطه با حجاب و نگاه امر عجیبی نبود و با توجه به آموزه های دینی تعریف شده توجیه پذیر می نمود، اما اکنون همراه با روند کمرنگ شدن حجاب در جامعه و حرکت به سوی خودآرایی و جلوه گری در مناظر عمومی(که دلایل اجتماعی مفصل خود را داراست) نمایش این فیلمها چه تاثیری خواهد داشت؟ اول اینکه با توجه به نمودهای بارز مسلمانی در این فیلمها که در فیلمهای تلویزیون کشور ما فقط می توان در افراد بسیار مذهبی یافت(مانند ذکر صلوات و تشهد در بين صحبت) باورها ی دینی جامعه در مورد همراهی حجاب و دین مورد تشکیک قرار می گیرد و این دوگانگی در ذهن آنان شکل می گیرد که کدامیک مسلمانی است؟ و این مساله موجب آشفتگی فکری در باورهای دینی مردم می شود و کمتر قابلیت آن را دارد که به هنجار فکری جدیدی تبدیل شود بخاطر اینکه به علت شرایط سیاسی موجود کمتر روشنفکری جرات ترویج این ایده و ساخت پشتوانه فکری برای آن را دارد(فرجام یوسفی اشکوری نمونه خوبی برای اثبات این مدعاست) دیگر آنکه زنان احساس می کنند که می توان مسلمان بود و حجاب نداشت(چه برسد به اینکه کمی از مویشان پیدا باشد!) و این به شتاب در کمرنگ شدن فرهنگ حجاب در جامعه و سیر صعودی خود آرایی توسط دختران و زنان می انجامد. اما این عوامل و پیامدها به اندازه این نکته آخر برای من ارزشمند نیست و آن اینکه این پیامدها دقیقا خلاف آن چیزی است که مجموعه صدا و سیما به دنبال آن است. می دانیم که صدا و سیما از مجموعه های تحت نظر رهبری است و در مورد حدود شرعی بالاخص حجاب آن قدر مقید است که با وجود آنکه در فیلمهای سینمایی کشور میزان حجاب فعلی معمولی زنان از طبقات گوناگون ملاک مجوز به پخش فیلم است و لذا عدم رعایت حجاب در حدی قابل پذیرش شده است، هنوز به اندک تجاوزی از عدم پوشش وجه و کفین در اکثر برنامه های تلویزیونی خود رضا نداده است و بازیگران با هر نقش و گریم و رفتاری می بایستی این حدود را رعایت کنند. بنابراین ترویج فرهنگ بی حجابی کاملا خلاف خواسته این سازمان است ولی همین سازمان در جهت این امر گام برمی دارد. بلی، اینها نتیجه ظاهر گرایی در امور اجتماعی است که به صرف اینکه برنامه ای رونمای اسلامی داشته باشد آن را در جهت خواسته های خود می پندارند و به کارکردهای پنهان آن نمی اندیشند و در نتیجه بر ما آن می رود که تاکنون رفته است. مطلب آرشیوی از وبلاگ «جامعه و نقد» به تاریخ: 8 بهمن 1382

ارسال کننده:bakhshi      تاریخ: 1394.03.23

چاپ | ارسال | دفعات خوانده شده: 1347 |

جستجو در سايت

ورود به سايت




 


 مشکل در ورود به سيستم؟
 کاربر جديد؟ !عضو شويد
بازديدكنندگان
بازديدكنندگان امروز: 7
بازديدكنندگان ديروز:707
مجموع بازديدها: 4360685
كاربران برخط
در حال حاضر 0 كاربر عضو برخط.

کاربر ميهمان خوش آمديد عضوشويد.