تاملات اجتماعي
حامد بخشي
تاملات اجتماعي
روي خط اخبار
چهارشنبه‌سوری به دلیل ممنوعیت‌ها حالت زیرزمینی پیدا کرد

یک جامعه‌شناس گفت: به دلیل ممنوعیت‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت مراسم چهارشنبه‌سوری وجود داشت این مراسم از شکل آیینی خارج و حالت زیرزمینی پیدا کرد.

( 823 بازدید)

خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه
ک جامعه‌شناس با توجه به مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، نسبت به خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه هشدار داد. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر نشانه‌های هشداردهنده‌ای از به وجود آمدن شکاف‌های اجتماعی و کشمکش‌های میان سنخ‌های اجتماعی مختلف است که تهدید بزرگی برای جامعه به شمار می‌رود و در صورت تداوم می‌تواند به فروپاشی اجتماعی جامعه منجر شود. ( 1313 بازدید)

مدیریت واحد گردشگری وظیفه میراث فرهنگی است
پژوهشگر گروه اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در حوزه مدیریت واحد اقامتی کم‌کاری وجود دارد، گاهی اوقات به دلیل فعالیت چند سازمان تداخل سازمانی به وجود می‌آید، اما اکنون مجموع مراکز اقامتی رها شدند و در عمل کسی وجود ندارد که بخواهد تداخلی شکل بگیرد. ( 1198 بازدید)

یک جامعه‌شناس مطرح کرد: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی ایرانی
یک جامعه‌شناس گفت: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی در ایران هستند. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه برخی از دفاتر همسریابی در قالب دنیای مجازی و از طریق وب‌سایت فعالیت دارند، عنوان کرد: تفاوتی که میان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارج و سایت‌های ایران مشاهده می‌شود نوع مخاطبان آن است زیرا بیشتر مخاطبان آن‌ها در ایران افراد متاهل هستند در صورتی که بیشتر مخاطبان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارجی را مجردان تشکیل می‌دهند. ( 1203 بازدید)

پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تاکید بر لزوم حفظ استمرار در پژوهش تاکید کرد: پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تاریخچه پژوهش به عمر بشر بازمی‌گردد، اظهار کرد: انسان‌ها به منظور افزایش سازگاری با محیط، نیاز به دانشی دارند که به آن‌ها در این راستا کمک کند. برای این منظور، در جریان توسعه تقسیم کار، افرادی متولی انجام پژوهش، به معنا تمرکز بر یافتن راه حل‌هایی برای تقویت سازگاری با محیط شدند. بدین ترتیب، حوزه پژوهش به وجود آمد. ( 1286 بازدید)

كارگاه ها و سخنراني ها
معرفي من

حامد بخشي دكتراي جامعه شناسي اقتصادي و توسعه از دانشگاه فردوسي و عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي مشهد است. موضوعات تحقيقاتي مورد علاقه او به لحاظ روش شناختي، مطالعات اسنادي به ويژه تحليل محتواي رسانه ها و به لحاظ نظري، جامعه شناسي فرهنگي است. در حال حاضر در برخي دانشگاه هاي شهر مشهد مشغول به تدريس است.


فیلم شخصیت- فیلم موقعیت

مشخصه آنچه معمولا تحت عنوان فیلم های داستانی نامیده می شوند، پیگیری یک روایت از ابتدا تا انتهای فیلم است. هر روایتی متشکل از شخصیت هایی است که داستان بر محوریت آنها شکل می گیرد، اتفاقاتی که برای این شخصیت ها اتفاق می افتد و نحوه واکنش آنها به این رخدادها. در واقع در هر روایتی تز شخصیت وجود دارد، آنتی تز رخداد یا اتفاق وجود دارد، و سنتزی که حاصل نحوه مواجهه شخصیت با اتفاق است و خود رخداد بعدی را رقم می زند.

اما سنتز حاصله تحت تاثیر اینکه کدام عامل(تز یا آنتی تز) قوت بیشتری داشته باشد، رنگ و بوی هر یک از این دو را می گیرد و در واقع یکی از این دو عامل در روایت چیره می شوند. از این دیدگاه می توان فیلم های سینمایی را به دو دسته فیلم های شخصیت و فیلم های موقعیت تقسیم کرد. فیلم های شخصیت آنهایی هستند که حوادثی که در روایت پیش می آید منجر به واکنش هایی می شوند که عمدتا تحت تاثیر شخصیت قرار دارد. یعنی این شخصیت است که نقش اساسی را در شکل گیری رخدادهای بعدی و پیش برد روایت داستان دارد. ما در این فیلم ها با یک شخصیت سر و کار داریم و روایت فیلم مدیون ویژگی ها و خصلت های ذاتی و اکتسابی او است، به طوریکه اگر شخص دیگری با ویژگی های متفاوت جای قهرمان فیلم بود، روایت فیلم به گونه ای دیگر پیش می رفت. فیلم های قهرمان محور(منفی یا مثبت) از این دسته محسوب می شوند.
در مقابل فیلم های موقعیت محور قرار دارد که مشخصه اساسی آنها تاثیر و غلبه «موقعیت» و رخدادهای اولیه در پیشبرد روایت فیلم است. در این فیلم ها، نقش اصلی بر عهده موقعیت هایی است که افراد در آن قرار می گیرند و شخصیت بازیگران کمتر تعیین کننده رخدادهای بعدی و ادامه روایت فیلم است. در چنین فیلم هایی می توان گفت اگر افراد دیگری هم با خصوصیات متفاوت به جای قهرمان فیلم بودند، باز هم روایت به همین شکل به پیش می رفت.
هر یک از این دو دسته فیلم، کارکردها و تاثیرات متفاوتی بر مخاطبان دارند. فیلم های قهرمان محور افراد را به تلاش در جهت همگونی با قهرمان بر می انگیزند و در نتیجه بر تغییر ویژگی های فردی می توانند تاثیرگذار باشند. در مقابل، فیلم های موقعیت محور در مخاطب احساس همدلی را بر می انگیزند. فرد می پندارد که او هم اگر همین شرایط فیلم قرار می گرفت همان رفتارهایی را انجام می داد که قهرمانان فیلم انجام می دهند. لذا می توان تصور کرد که قرار گرفتن در یک شرایط خاص چه پیامدهایی را می تواند برای هر فردی داشته باشد. فیلم های موقعیت محور بیشتر واقع گرایانه اند و به جای تمرکز بر ایده آل سازی، شناخت فرد را از محیط خود و رخدادهایی که می تواند برای او به وجود آید، افزایش می دهد. در حالیکه فیلم های شخصیت محور «انگیزه» افراد برای تغییر را تقویت می کنند، فیلم های موقعیت محور موجب افزایش «توانمندی» افراد در مواجهه با مسایل می شوند.

ارسال کننده:bakhshi      تاریخ: 1390.06.24

چاپ | ارسال | دفعات خوانده شده: 4387 |

جستجو در سايت

ورود به سايت




 


 مشکل در ورود به سيستم؟
 کاربر جديد؟ !عضو شويد
بازديدكنندگان
بازديدكنندگان امروز: 222
بازديدكنندگان ديروز:537
مجموع بازديدها: 4390223
كاربران برخط
در حال حاضر 0 كاربر عضو برخط.

کاربر ميهمان خوش آمديد عضوشويد.