تاملات اجتماعي
حامد بخشي
تاملات اجتماعي
روي خط اخبار
چهارشنبه‌سوری به دلیل ممنوعیت‌ها حالت زیرزمینی پیدا کرد

یک جامعه‌شناس گفت: به دلیل ممنوعیت‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت مراسم چهارشنبه‌سوری وجود داشت این مراسم از شکل آیینی خارج و حالت زیرزمینی پیدا کرد.

( 440 بازدید)

خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه
ک جامعه‌شناس با توجه به مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، نسبت به خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه هشدار داد. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر نشانه‌های هشداردهنده‌ای از به وجود آمدن شکاف‌های اجتماعی و کشمکش‌های میان سنخ‌های اجتماعی مختلف است که تهدید بزرگی برای جامعه به شمار می‌رود و در صورت تداوم می‌تواند به فروپاشی اجتماعی جامعه منجر شود. ( 875 بازدید)

مدیریت واحد گردشگری وظیفه میراث فرهنگی است
پژوهشگر گروه اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در حوزه مدیریت واحد اقامتی کم‌کاری وجود دارد، گاهی اوقات به دلیل فعالیت چند سازمان تداخل سازمانی به وجود می‌آید، اما اکنون مجموع مراکز اقامتی رها شدند و در عمل کسی وجود ندارد که بخواهد تداخلی شکل بگیرد. ( 820 بازدید)

یک جامعه‌شناس مطرح کرد: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی ایرانی
یک جامعه‌شناس گفت: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی در ایران هستند. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه برخی از دفاتر همسریابی در قالب دنیای مجازی و از طریق وب‌سایت فعالیت دارند، عنوان کرد: تفاوتی که میان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارج و سایت‌های ایران مشاهده می‌شود نوع مخاطبان آن است زیرا بیشتر مخاطبان آن‌ها در ایران افراد متاهل هستند در صورتی که بیشتر مخاطبان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارجی را مجردان تشکیل می‌دهند. ( 848 بازدید)

پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تاکید بر لزوم حفظ استمرار در پژوهش تاکید کرد: پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تاریخچه پژوهش به عمر بشر بازمی‌گردد، اظهار کرد: انسان‌ها به منظور افزایش سازگاری با محیط، نیاز به دانشی دارند که به آن‌ها در این راستا کمک کند. برای این منظور، در جریان توسعه تقسیم کار، افرادی متولی انجام پژوهش، به معنا تمرکز بر یافتن راه حل‌هایی برای تقویت سازگاری با محیط شدند. بدین ترتیب، حوزه پژوهش به وجود آمد. ( 858 بازدید)

كارگاه ها و سخنراني ها
معرفي من

حامد بخشي دكتراي جامعه شناسي اقتصادي و توسعه از دانشگاه فردوسي و عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي مشهد است. موضوعات تحقيقاتي مورد علاقه او به لحاظ روش شناختي، مطالعات اسنادي به ويژه تحليل محتواي رسانه ها و به لحاظ نظري، جامعه شناسي فرهنگي است. در حال حاضر در برخي دانشگاه هاي شهر مشهد مشغول به تدريس است.


نقد و بررسی «موانع توسع علمی ایران»

فرامرز رفیع پور هدف خود در این کتاب را «نشان دادن شرایط یک علم سازمان یافته برای ایران و عوامل که مانع دستیابی به آن می شوند» (ص. 24) اعلام می کند. با این حال، او ارکان نظام علمی مورد بررسی خود را استاد، دانشجو و محتوای درسی معرفی می کند که نشانگر آن است که مولف حوزه دانش در جامعه را محدود به عرصه آموزش نموده و به روابط ساختاری میان بخش های اقتصاد، صنعت، سیاست و نظایر آن بر علم نخواهد پرداخت.

رفیع پور در فصل اول کتاب اشاره ای به نظام فرهنگی تولید کننده علم می کند و عواملی همچون «آزادی اندیشه» (ص. 36) و نیز برخی خصایل هنجاری نظیر «سوال نکردن» و رفتارهای احساسی (ص. 47) را واجد تاثیرات مثبت و منفی بر پیشرفت علم معرفی می کند. وی همچنین به بیان برخی خصایل علم آموزندگان همچون «شیفتگی و عاشقی» (ص. 227) و سایر خصلت های فردی می پردازد که گذشته از آنکه واجد بار ارزشی است، از حوزه نگاه جامعه شناختی خارج می‌شود.
نکته مهم دیگری که در دیدگاه رفیع پور قابل نقد است، نگاه غیر تاریخی و مهمتر از آن دیدگاه تاریخی نادرست او به مساله پیشرفت و توسعه علمی در ایران و جهان است. وی در نقلی از پاسخ به یکی از مسوولان در رابطه با اینکه چرا در گذشته دانشمندانی همچون ابن سینا در این سرزمین به وجود آمدند و امروز فاقد چنین دانشمندانی هستیم، توسعه علمی در گذشته و «علم آن زمان» را امری «اتفاقی» می داند که چندان ارتباطی به وضعیت و ساختار اجتماعی آن دوران نداشته، در حالیکه امروزه پیشرفت علم نیاز به برنامه ریزی و حساب گری دارد (ص. 57). وی همچنین علت رشد دانش در بخشی از تاریخ این کشور را حضور «پادشاهان عاقل» (ص. 22) معرفی می کند که سستی دیدگاه تاریخی نویسنده به مساله علم را مشخص می کند.
مساله دیگر، فقدان یک نظریه منسجم درباره نظام اجتماعی علم است. در واقع این کتاب فاقد نظریه ای درباره شرایطی که در آن عالمان به کنش های علمی می پردازند، مشوق آنان در این زمینه و نظایر آن است (فاضلی, 1381). از این رو این کتاب را می‌توان عمدتا یک تک نگاری دانست که بیشتر حاصل تجربیات و نظرات شخصی نویسنده در حوزه دانشگاه و نهادهای علمی کشور- همچون فرهنگستان ها و انجمن های علمی- است تا تحلیلی کلان نگر در خصوص عوامل اجتماعی تولید کننده دانش در جامعه (شارع پور & فاضلی, 1386, ص. 5). برخی دیگر از مسایلی که نویسنده در کتاب خود مورد نقد یا اظهار نظر قرار می‌دهد عبارتند از: سیستم پذیرش دانشجوی دانشگاه ها از شهرهای مختلف، جدایی مدارس دخترانه و پسرانه، مشکلات خوابگاه ها، توصیه به ادغام دانشگاه آزاد در وزارت علوم، پیشنهاد حذف درس دینی و عربی از کنکور، حذف سهمیه ها از کنکور، افزایش بی رویه دانشجویان و اساتید و تامین مالی اساتید. در مجموع کتاب رفیع پور هر چند شامل دیدگاه ها و نکات ارزشمندی در خصوص مسایل مختلف حوزه آموزش عالی ایران است، اما آن را نمی‌توان درخور عنوان فراخی که نویسنده برای آن انتخاب کرده - یعنی بررسی موانع توسعه علمی ایران و راه حل های آن- دانست.

ارسال کننده:bakhshi      تاریخ: 1389.07.29

چاپ | ارسال | دفعات خوانده شده: 5960 |

جستجو در سايت

ورود به سايت




 


 مشکل در ورود به سيستم؟
 کاربر جديد؟ !عضو شويد
بازديدكنندگان
بازديدكنندگان امروز: 387
بازديدكنندگان ديروز:633
مجموع بازديدها: 4221871
كاربران برخط
در حال حاضر 0 كاربر عضو برخط.

کاربر ميهمان خوش آمديد عضوشويد.