تاملات اجتماعي
حامد بخشي
تاملات اجتماعي
روي خط اخبار
چهارشنبه‌سوری به دلیل ممنوعیت‌ها حالت زیرزمینی پیدا کرد

یک جامعه‌شناس گفت: به دلیل ممنوعیت‌هایی که در سال‌های گذشته نسبت مراسم چهارشنبه‌سوری وجود داشت این مراسم از شکل آیینی خارج و حالت زیرزمینی پیدا کرد.

( 439 بازدید)

خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه
ک جامعه‌شناس با توجه به مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر، نسبت به خطر فروپاشی اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه هشدار داد. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: مسائل اجتماعی به وجود آمده در ماه‌های اخیر نشانه‌های هشداردهنده‌ای از به وجود آمدن شکاف‌های اجتماعی و کشمکش‌های میان سنخ‌های اجتماعی مختلف است که تهدید بزرگی برای جامعه به شمار می‌رود و در صورت تداوم می‌تواند به فروپاشی اجتماعی جامعه منجر شود. ( 874 بازدید)

مدیریت واحد گردشگری وظیفه میراث فرهنگی است
پژوهشگر گروه اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی گفت: در حوزه مدیریت واحد اقامتی کم‌کاری وجود دارد، گاهی اوقات به دلیل فعالیت چند سازمان تداخل سازمانی به وجود می‌آید، اما اکنون مجموع مراکز اقامتی رها شدند و در عمل کسی وجود ندارد که بخواهد تداخلی شکل بگیرد. ( 820 بازدید)

یک جامعه‌شناس مطرح کرد: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی ایرانی
یک جامعه‌شناس گفت: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی در ایران هستند. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه برخی از دفاتر همسریابی در قالب دنیای مجازی و از طریق وب‌سایت فعالیت دارند، عنوان کرد: تفاوتی که میان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارج و سایت‌های ایران مشاهده می‌شود نوع مخاطبان آن است زیرا بیشتر مخاطبان آن‌ها در ایران افراد متاهل هستند در صورتی که بیشتر مخاطبان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارجی را مجردان تشکیل می‌دهند. ( 847 بازدید)

پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است
عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با تاکید بر لزوم حفظ استمرار در پژوهش تاکید کرد: پژوهش نهادی نیازمند استمرار و تدوام است. دکتر حامد بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، با اشاره به اینکه تاریخچه پژوهش به عمر بشر بازمی‌گردد، اظهار کرد: انسان‌ها به منظور افزایش سازگاری با محیط، نیاز به دانشی دارند که به آن‌ها در این راستا کمک کند. برای این منظور، در جریان توسعه تقسیم کار، افرادی متولی انجام پژوهش، به معنا تمرکز بر یافتن راه حل‌هایی برای تقویت سازگاری با محیط شدند. بدین ترتیب، حوزه پژوهش به وجود آمد. ( 857 بازدید)

كارگاه ها و سخنراني ها
معرفي من

حامد بخشي دكتراي جامعه شناسي اقتصادي و توسعه از دانشگاه فردوسي و عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي مشهد است. موضوعات تحقيقاتي مورد علاقه او به لحاظ روش شناختي، مطالعات اسنادي به ويژه تحليل محتواي رسانه ها و به لحاظ نظري، جامعه شناسي فرهنگي است. در حال حاضر در برخي دانشگاه هاي شهر مشهد مشغول به تدريس است.


یک خاطره و بازگشت به یافته های یک طرح پژوهشی

چند سال پیش با هدف ارائه راهبردهای توسعه عرصه اجتماعی گردشگری شهر مشهد پژوهشی انجام دادم. پس از مصاحبه های کیفی و سنجش های کمی از خبرگان و ذی نفعان و دسته بندی راهکارها و راهبردهای مختلف، به سه راهبرد کلیدی برای توسعه بعد اجتماعی گردشگری مقصد رسیدیم. این سه راهبرد عبارت بودند از:

 1. استاندارد سازی رفتار خدمات رسانان با گردشگر؛ از طریق آموزش و اعطای گواهینامه
  2.  نظارت بر عملکرد خدمات رسانان؛ با استفاده از خود مشتریان و گردشگران و با رویکرد اجتماعی
  3. فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به گردشگران ورودی شهر؛ به منظور تصحیح رفتار و آگاهی از حقوق خود

تابستان امسال همراه خانواده سفری به بابلسر رفته بودم. در ساحل برای گردش در دریا قایق های موتوری وجود داشت و به درخواست پسرم از قایقران خواستیم که گردشگری در دریا داشته باشیم. هزینه ای طی شد و قایقران ما را سوار قایق کرد. قایق بزرگ بود و موتور قوی یی داشت. در واقع برای ظرفیت 10 تا 15 نفر ساخته شده بود. از او خواستیم جلیقه نجات به ما بدهد که گفت لازم نیست (!). به دلیل سرعت زیاد و کمی تعداد سرنشینان، قایق در مواجهه با امواج دریا به شدت تکان می خورد. به گونه ای که من به گوشه ای افتادم. دستم در برخورد با چوب دستگیره جراحت مختصری برداشت و هر آن نگران آن بودم یکی از ما به دریا پرت شود. تجربه دلهره آوری بود. از او خواستیم آرام تر حرکت کند. ناراحت شد و گفت که من نمی‌ توانم آرام حرکت کنم. قدری موتور را کم کرد و ما به مدت دو تا سه دقیقه روی دریا آرام حرکت می کردیم. همسرم خواست که به این شیوه ادامه دهد اما قایقران موتور را دوباره زیاد کرد و به ساحل تاخت. گردشی که باید 15 دقیقه طول می کشید در 5 دقیقه و با ترس و هراس تمام شد. در ساحل قایقران کل پول طی شده را طلب کرد و از توضیح ما که میزان کمتری از آنچه قرار بوده، انجام داده، قانع نشد. کل پول را از ما گرفت و رفت.

بابلسر که همواره برای من همراه با تجربه های خوب کنار دریا بود، همراه شد با یک خاطره تلخ که هر وقت یاد بابلسر می افتم آن خاطره هم همراه می شود. هر سه راهبردی که در بالا آوردم در این رخداد خدمات رسان- گردشگر وجود نداشت و در نتیجه به وجه اجتماعی گردشگری و تجربه آن لطمه زد.
از سویی، خدمات رسان استانداردهای معینی برای ارائه خدمات به گردشگر نداشت. معیاری نبود برای اینکه سرعت مناسب و تعداد کافی و نیز قایق مناسب برای گردشگری چه باید باشد.
دیگر اینکه واحدهای نظارتی بر این خدمات رسان وجود نداشت یا ما از آن آگاهی نداشتیم یا به آن دسترسی نداشتیم. هیچ جای ساحل شماره تلفنی برای شکایات گردشگران وجود نداشت.
فقدان عملیاتی سازی چنین راهبردهایی موجب می شود تا نارضایتی گردشگری به دیگران تسری یابد (نظیر همین نوشته) و در نتیجه تصور از مقصد گردشگری و نیز گردشگری آن مقصد (در اینجا بابلسر) لطمه بیند.

ارسال کننده:bakhshi      تاریخ: 1396.07.03

چاپ | ارسال | دفعات خوانده شده: 218 |

جستجو در سايت

ورود به سايت




 


 مشکل در ورود به سيستم؟
 کاربر جديد؟ !عضو شويد
بازديدكنندگان
بازديدكنندگان امروز: 319
بازديدكنندگان ديروز:633
مجموع بازديدها: 4221803
كاربران برخط
در حال حاضر 0 كاربر عضو برخط.

کاربر ميهمان خوش آمديد عضوشويد.