عصر محتوای شرق:درباره «رگ خواب»

عصر محتوای شرق


درباره «رگ خواب»

برای کار به رستورانی مراجعه می‌کند. مدیر داخلی رستوران- کامران- با زنی مسن تر از خود که مالک رستوران است، به خاطر موقعیت اقتصادی او، طرح رابطه ریخته است. کامران با مشاهده مدارک هویتی مینا متوجه می شود که طلاق گرفته. هوس یک رابطه جدید موجب می شود تا از او حمایت ‌کند و به او در رستوران کار بدهد. مینا در چند مورد اشتباه های فاحشی می‌کند و از رستوران اخراج می شود. کامران او را به اتاق/ انباری می برد و یک کار موقتی که به نوعی سرگرمی است به او می دهد و در واقع سرپناهی درست می‌کند تا بتواند با او رابطه داشته باشد. 

مینا در اینجا سرزمین جذاب و مرموزی است که هنوز کشف و فتح نشده. ویژگی های مختلف او در نظر کامران دوست داشتنی و پر رمز و راز می نماید. از این رو، دوران آشنایی و عشق یک طرفه اولیه آغاز می شود. در این دوره، کامران می کوشد با انجام رفتارهای خوشایند مینا، توجه او را، و سپس علاقه او را به خود، جلب کند. با توجه به موقعیت شکننده مینا، جدایی، بیکاری، بی سرپناهی، کار سختی نیست. مینا به زودی عاشق و وابسته می شود. در 32 ثانیه پشت چراغ قرمز بله را می گوید و دوران ماه عسل عاشقی آغاز می شود.

در ماه عسل، مینا مرزهای خود را به سوی کامران گشوده، و او در سرخوشی کامیابی کشف و فتح حوزه های مرموز پیشین به سر می برد. البته به مینا نیز که از توجه کامران به خود لذت می برد، خوش می گذرد. با این حال، این سرزمین های کشف نشده، خیلی زود به انتها می رسد. ماه عسل عاشقی تمام می شود و زن تبدیل به موجودی تکراری می شود که باید به گونه ای از شرّش خلاص شد. کامران اینک دیر دیر به او سر می زند. او را سر می دواند و تلاش می‌کند بی اینکه گردی بر دامنش بنشیند به زندگی مستقر خود بازگردد. این ایده آلی برای مرد قصه است که البته محقق نمی شود. مینا وارد زندگی رسمی کامران می شود و شاید ناخواسته او را تا آخرین حد ممکن رسوا می کند. رابطه کامران با مینا نزد زن مالک رستوران آشکار می شود و رابطه او را با زن صاحب رستوران از هم می پاشد.

فیلم روایت و توصیف واقع گرایانه خوبی از یک رابطه فرازناشویی و درک تصورات و نگاه های مرد و زن درگیر این داستان است. هر چند زمینه اجتماعی خیانت قدری کمتر سنخ نمای خیانت در جامعه کنونی است. زن مسن پولدار مستبد که مرد را از رابطه ای بدون عاشقی خسته کرده و به دنبال تنوعی بیرون از رابطه تحریک می‌کند؛ نظیر همان چیزی است که در« سعادت آباد» میان تهمینه و بهرام نمایش داده شده. در مجموع هر چند فیلم حال و هوا و دنیای درونی آدم های درگیر رابطه، به ویژه زن، را به خوبی تصویر کرده، اما به نظر می رسد روایتی از بستر روابط فرازناشویی که در «نوبت عاشقی» نمایش داده شده بیشتر سنخ نمای جامعه ماست.

نمایی از فیلم «رگ خواب»
نمایی از فیلم «رگ خواب»


ارسال کننده: bakhshi       تاریخ: 3 مهر 1396

آدرس خبر:   http://hbakhshi.com/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=2&pid=111